Gondolatok mérgeznek bennünket

2011.02.27. 10:53 blogfilozofus

Két széles körben elfogadott elképzelésről  írok ezúttal, amelyeket ki sem mondunk, hatásuk mégis mérgező.

Az egyik vélekedés, hogy ki-ki legalább felerészt magának köszönheti eredményeit és kudarcait. Akadnak sokan, akik azt hiszik, hogy mindent maguknak köszönhetnek, segítséggel, szolidaritással nem tartoznak senkinek. Ez tévedés. Nincs olyan ember – legyen az bárki – aki ne köszönhetne sokkal többet a környezetének, mint az neki. A nyelvet, amelyet használ, nem ő találta ki. A tudást, amellyel az iskolákban megismerkedik, nemzedékek legjobbjai hordták össze korábban. A család, amelyben nevelkedett, amely (jó esetben) felkészítette, támogatta, szerette – nos, ezt sem ő választotta ki.

 A másik elképzelés, hogy ma is azok vagyunk, akik tegnap voltunk. Ez az állítás rögtön bizonytalanná válik, ha hosszabb időtávba helyezzük: 10 évre, 20 évre, 50-re. Napról napra a változás észrevehetetlen, hosszabb távon már látványosabb. Nemcsak a fizikai, hanem a személyiségbeli változások is. Lehetséges-e tehát azt mondani, hogy azonos vagyunk önmagunkkal két egymást követő nap? A tisztességes válasz a nem lenne,  de ezt persze praktikus okokból nem fogadná el senki, mert összezavarná a mindennapi életünket.

Ha lerántjuk a személyiség burkait, amiket a nevelés, és más tapasztalatok növesztettek, találunk-e ott valamit egyáltalán? S ha igen, mit? Ha teljesen lecsupaszítjuk a személyiséget, nem ugyanazt találjuk-e valamennyi embernél? Intuitív válaszom: igen. Ha így van, akkor mélyebb értelemben igazolás nyer az ószövetségi gondolat: testvérek vagyunk.

E két fenti, téves elképzelés rejtetten támogat olyan negatív tendenciákat, amelyeket manapság itthon is kibontakozni látunk. Amikor a gyűlölet lép az értelmes cselekvés helyébe. Amikor az egyenlőtlenség, és bizonyos csoportokban a nyomor növekszik, és teret nyer az a veszélyes ostobaság, hogy a szigorúbb büntetőjoggal küzdeni lehet a növekvő nyomor miatt emelkedő bűnözés ellen.

Ilyen politikát egy valóban konzervatív, keresztény gondolkodású ember nem támogat.

A bejegyzés trackback címe:

https://blogfilozofus.blog.hu/api/trackback/id/tr262694323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MrSzitka 2011.02.28. 19:45:15

Az első elképzeléssel kapcsolatos aggályaiddal szimpatizálok, ám nem nagyon értem, hogy miért lenne veszélyes az a gondolat, hogy a személyiség kontinuus? Mi több, nem látom miért ne mondhatná valaki azt, hogy ennek az ellenkezője igaz. Gondolj csak bele: minden etikai megfontolás előfeltétele, hogy a személyiségre, mint az időben többé-kevésbé folytonos dologra tekintünk. A személyiségfejlődéshez mindenek előtt személy kell, s ha valóban téves az időben kiterjedt önazonosság tézise, akkor nem beszélhetünk valódi személyről sem, következésképp minden normatív etika lehetőségét tagadnunk kellene. Vannak persze, akik ezt az álláspontot képviselik, de a bejegyzésed alapján arra tippelek, hogy neked nem ez a célod.

blogfilozofus 2011.02.28. 22:59:35

Valóban nem kívánom tagadni a normatív etika lehetőségét, éppen ellenkezőleg. Amit írtam, inkább a büntetést helyezi a szokásostól eltérő megvilágításba. A hagyományos felfogás szerint - mint amilyen például Arisztotelészé volt - a büntetés az etika szerves része. Helyére billenti a világot, egyensúlyba hozza - ezért kell akkora legyen a büntetés, mint az okozott kár lehetőleg. Van ennél újszerűbb megközelítés is, például Jézusé, aki nem hagyta, hogy halálra kövezzék a házasságtörőt. Itt már fölsejlik, hogy az etika lényegéhez nem tartozik hozzá a büntetés.

A személy hosszabb távon nem önazonos - ezt valahol elismeri az elévülés fogalma is (persze tudom, vannak más, praktikus okok is)Én csak azt mondom, rövid távon sem. Tudom, ez a gondolat végezetes lehet a személyes felelősség fogalmára, ami az általános felfogás szerint kell a büntethetőséghez.

Nem javasolhatok olyat, hogy a társadalom mondjon le a büntetésről. Büntessen, de praktikus okokból: önvédelemből. A büntetés szükséges rossz, s ezzel nem valósul meg semmiféle erkölcsi értelemben jó - ez az én állításom. A büntetési tételek szigorítását szorgalmazni nem morális.
süti beállítások módosítása